Zwiedzanie jednostki badawczej TÜV SÜD Rail GmbH w Görlitz

Członkowie klastra Rail.S zapraszają

7. maja 2024 roku w Görlitz odbyło sie spotkanie klastra kolejowego Rail.S. Do uczestnictwa zaproszeni zostali nie tylko jego członkowie, ale także sympatycy jak i wszyscy zainteresowani. Gospodarzem była jednostka badawcza TÜV SÜD Rail GmbH, partner naszej konferencji. W ramach spotkania uczestnicy mogli zapoznać się z klastrem a także przede wszystkim zobaczyć na żywo badania, które są przeprowadzane w miejscowej, unikalnej na skalę światową jednostce badawczej.

Pyszne przekąski oraz prezentacje

Prezentacja obszernej działalności TÜV SÜD.

Po dotarciu na miejsce uczestników czekał bogato zastawiany bufet przekąsek oraz napojów, dzięki czemu uczestnicy mogli wzmocnić się po podróży. Po uzupełnieniu kalorii oraz luźnych rozmach przy kawie wydarzenie zostało oficjalnie otwarte przez klaster Rail.S. Pierwsze wystąpienie dotyczyło działalności samego klastra jak i nadchodzących wydarzeń. Rail.S jest wiodącym klastrem kolejowym w środkowych Niemczech. Następne wystąpienia dotyczyły działalności TÜV SÜD. Po ogólnym wstępie do działalności firmy TÜV SÜD skupiono się na działalności firmy TÜV SÜD Rail GmbH, który ma bogatą ofertę dla branży kolejowej – uczestnicy w procesach już na etapie projektowania a także produkcji, wdrożenia i eksploatacji. Ostatnią częścią wystąpienia było krótkie wprowadzenie co do historii jednostki badawczej w Görlitz.

Badania dla branży kolejowej

Po wystąpieniach uczestnicy zostali podzieleni na grupy. Zwiedzanie terenu jednostki badawczej nasi członkowie rozpoczęli od stanowiska do przeprowadzania testów zderzeniowych. Omówione zostało stanowisko badawcze jak i jego rozwój na przestrzeni lat. Ze względów bezpieczeństwa przykładowe badanie zostało pokazane tylko na nagraniu. Kolejną stacją było stanowisko do dynamicznych badań kontenerów. Tutaj uczestnicy mogli na żywo zobaczyć test, gdzie rozpędzona lokomotywa popycha wagon załadowany tłuczniem a ten siłą pędu uderza w wagon z konterem. Takie badania są częścią badań zgodności, związanych z dopuszczeniem.

Stanowisko do badań dynamicznych kontenerów – rozpędzona lokomotywa popycha wagon z tłuczniem, który uderza w wagon z kontenerem.

Następny przystanek to wahadło do badań zderzaków kolejowych. Jest to wahadło wyjątkowej konstrukcji, które prawdopodobnie jest jedyne takie na świecie. Celem certyfikacji zderzaka kolejowego przeprowadza się nawet 30 000 cyklów zderzeniowych na tym urządzeniu, co trwa miesiącami!

Wahadło do badań zderzaków – prawdopodobnie jedyna tego rodzaju konstrukcja na świecie!

Kolejnym punktem zwiedzania były tory testowe o łącznej długości 4500 metrów. Na tych torach bada się czy wagony wykolejają się na wąskich łukach w trakcie manewrów a także strome najazdy na promy morskie. Ostatnią stacją była hala z maszynami wytrzymałościowymi a także stanowiskiem do badania zestawów kołowych.

Ogromny teren i wrażenie

Jednostka badawcza znajdująca się na dużym terenie zrobiła na uczestnikach również duże wrażenie. Po zwiedzaniu uczestnicy ponownie mogli posilić się przed drogą powrotną oraz porozmawiać. Organizatorom tego wydarzenia dziękujęmy za gościnność a wszystkich tych, którzy chcieliby również zwiedzić jednostkę badawczą TÜV SÜD Rail GmbH w Görlitz z tłumaczem niemiecko-polskim zapraszamy do uczestniczenia w naszej konferencji! (więcej informacji o konferencji na stronie: https://gorzow.simp.pl/12lbsj/)